Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Gewoon bijzonder : opvoeden van kinderen met een ernstige meervoudige handicap.
Authors: --- ---
ISBN: 9023231635 Year: 1996 Publisher: Assen Van Gorcum


Book
Het meisje dat de zon niet zag
Authors: --- ---
ISBN: 9031705071 Year: 1996 Publisher: Averbode Altiora

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Cognitieve en affectieve stoornissen : oorzaken en achtergronden van verstandelijke gehandicapten
Author:
ISBN: 9024413672 Year: 1996 Publisher: Baarn Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Werkers in de zorg voor mensen met een verstandelijke handicap worden vaak geconfronteerd met houding en gedrag van de bewoners waarmee zij geen raad weten. De reden is in veel gevallen dat zij noch oorzaak noch achtergrond van die houding of dat gedrag kennen. In dit boek wordt uitvoerig en genuanceerd ingegaan op oorzaken en achtergronden van de cognitieve en affectieve stoornissen. Verder worden psychische problemen die kunnen voortvloeien uit affectieve problemen en die bij mensen met een verstandelijke handicap kunnen voorkomen, besproken. Het boek is bestemd voor studenten van deeltijd-MBO (SPW en AB) en HBO (SPH, HBO-V), en van de Z-opleiding. (Bron: uitgevercatalogus)


Book
Anders maar niet minder. Leven met een handicap
Author:
ISBN: 9061529476 Year: 1996 Volume: 5 Publisher: Leuven Davidsfonds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

I. De komst en de preventie : Geboorte van een gehandicapte baby - Relatie ouders-artsen - Abortus, euthanasie, erfelijkheidsonderzoek - Medische begeleiding - Preventie II. Vragen en antwoorden : Medische hulp - Thuishulp - Handicaps die pas na verloop van tijd opduiken - Gehandicapt na een ongeval of tumor ; epilepsie III. Aanvaarding en verrijking : Aanvaardingsproces - Motorisch, auditief, visueel, meervoudig en verstandelijk gehandicapten IV. De denkbeelden en de hoop : Beeldvorming

Keywords

Orthopedagogiek --- fysieke handicaps. --- handicapped --- Social policy and particular groups --- Social psychology --- Gehandicapten --- 159.922.761 --- #GBIB:IDGP --- #A9712A --- #KVHB:Gehandicapten --- #KVHB:Gehandicaptenzorg --- gehandicapten --- 418.5 --- psychologie --- ADHD --- ADL --- Downsyndroom --- aangeboren afwijkingen --- abortus provocatus --- autisme --- babyverzorging --- beeldvorming --- blinden --- communicatie --- doofheid --- epilepsie --- erfelijkheidsleer --- euthanasie --- fysiek gehandicapten --- hersentumor --- juveniele chronische reumatoïde artritis --- mentaal gehandicapten --- motorische stoornissen --- mucoviscidose --- multiple sclerose --- ongevallen --- ontwikkelingsstoornissen --- preventie --- spierziekten --- spina bifida --- thuishulp --- zwangerschapsbegeleiding --- 325 --- 361 ) Gehandicaptenzorg --- blindheid --- gehandicapten (ler) --- prenatale diagnose --- 159.922.761 Kinderen met lichamelijke handicap --- Kinderen met lichamelijke handicap --- psychologie van de gehandicapte --- Psychologie van de gehandicapte --- Lichamelijk gehandicapten --- Beeldvorming --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Thuiszorg --- Zelfstandig wonen --- Integratie --- Buitengewoon onderwijs --- 376 --- Geboorte --- Geneeskunde --- Personen met een handicap --- Preventie --- #gsdb5 --- Persoon met een handicap --- Persoon met een lichamelijke handicap --- ouder --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Ouderenzorg


Book
Kinderen die slecht zien: ontwikkeling, opvoeding, onderwijs en hulpverlening
Authors: --- ---
ISBN: 9031321117 Year: 1996 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Steeds meer slechtziende kinderen groeien in de eigen omgevingop. Naast de ouders kunnen familie, vrienden, artsen, leerkrachten en anderen hun bijdrage leveren aan een optimale ontplooiing en integratie van het slechtziend kind... mits zijenig inzicht hebben in de betekenis van deze handicap. Nog te vaak is er sprake van verkeerde beeldvorming: onhandigheid, onzekerheid en afhankelijkheid zou de visueel gehandicapte kenmerken.


Book
Mijn kind gaat naar de gewone school : integratie van kinderen met een verstandelijke belemmering
Author:
ISBN: 9033435349 Year: 1996 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dat neemt niet weg dat er zich in sommige situaties ook reële problemen voordoen: wat bijvoorbeeld te doen met een kind dat te veel betutteld wordt of met een kind dat op het schoolplein geen aansluiting vindt? Dit boek bevat talloze voorbeelden van situaties en problemen, maar vooral ook van de strategieën die ouders en leerkrachten toepassen om deze laatste te voorkomen of op te lossen. Naast dit beeld van de praktijk geeft dit boek inzicht in historische en wetenschappelijke achtergronden van integratie in het onderwijs. Steeds meer ouders van kinderen met een verstandelijke belemmering kiezen voor de reguliere basisschool. Ondanks grote verschillen tussen deze ouders in hun opvattingen over integratie en in hun practische aanpak, ondanks een aanzienlijke spreiding in het functioneren van de kinderen, en ondanks verschillen in benadering tussen de scholen is er een overeenkomst: alle ouders beargumenteren dat de gang naar de gewone school bijzonder waardevol is voor hun kind. Zo blijkt uit interviews met een aantal van hen, merendeels ouders van kinderen met Down's syndroom, over hun vaak al jarenlange ervaringen met integratie.

Keywords

Geïntegreerd onderwijs --- Lerarenopleiding --- Mentaal gehandicapte kinderen --- Downsyndroom. --- Algemeen. --- Onderwijs. --- basisonderwijs --- personen met een mentale beperking --- integratie --- Orthopedagogics --- Educational psychology --- kinderen met een beperking --- Social policy and particular groups --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- #SBIB:316.334.1O320 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O410 --- #KVHB:Down's syndroom --- #KVHB:Mentaal gehandicapten --- #KVHB:Onderwijs; gehandicapten --- #KVHB:Orthopedagogie --- geïntegreerd onderwijs --- 460.8 --- 462.2 --- Downsyndroom --- buitengewoon onderwijs --- kinderen --- mentaal gehandicapten --- orthopedagogiek --- 323 --- samenwerking --- Buitengewoon onderwijs --- Gehandicapten --- Kinderen --- Mentaal gehandicapten --- 460.8 ) Buitengewoon onderwijs --- integratie buitengewoon en gewoon onderwijs --- kinderen met verstandelijke belemmeringen --- Down-syndroom --- Geïntegreerd onderwijs ; Downsyndroom --- Inclusief onderwijs --- Mongoloïde kinderen --- down syndroom --- mentaal gehandicapt --- mongolisme --- mongool --- Doelen en functies van onderwijstypes, schoolsystemen: algemeen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Leergedrag: cognitief gedrag, studieresultaten: algemeen --- licht mentaal gehandicapte kinderen --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- Licht mentaal gehandicapte kinderen --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- (zie ook: Weer Samen Naar School) --- mentaal gehandicapte kinderen --- onderwijs --- syndroom van Down --- inclusief onderwijs


Book
Je ogen spreken : gedichten van kinderen, tieners en jonge volwassenen over verdraagzaamheid
Authors: --- ---
ISBN: 9073214319 Year: 1996 Publisher: Leuven P

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Thema's: ruzie en verzoening, pesten en uitsluiten, vriendschap en verdraagzaamheid...


Book
Communiceren met gebaren.
Authors: ---
ISBN: 9035217470 Year: 1996 Publisher: Utrecht Tijdstroom


Multi
Op eigen kracht : een onderzoek naar het dagelijkse leven van logementbewoners.
Authors: ---
ISBN: 906665192X Year: 1996 Publisher: Utrecht SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe redden mensen zich in een ogenschijnlijk uitzichtloze situatie van armoede, slechte woonruimte en beperkte toegang tot sociale voorzieningen? Dat is de vraag die centraal staat in "Op eigen kracht", een studie naar de onderkant van de woningmarkt. Vanuit de optiek van de dagelijkse leefwereld worden de woonomstandigheden en de wooncarrières van logementbewoners beschreven. Dit gebeurt aan de hand van 'levendige' voorbeelden uit de Rotterdamse praktijk. Een wezenlijke functie van het logementswezen blijkt te zijn dat mensen er een plek hebben om te kunnen wonen. De kans dat ze dakloos worden. neemt daarmee af. Dit soort goedkope en toegankelijke woonruimten stelt mensen in staat zelfstandig te blijven leven en voor zichzelf te zorgen. Van belang is dan ook dat deze sector van de woningmarkt die rol goed kan blijven vervullen. Een flexibel beleid dat ingaat op de specifieke behoeften van logementbewoners verdient de aanbeveling. (Bron: covertekst)

Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by